13. Holguín - Bayamo - Santiago de Cuba

15 februari 2016

Zondag 14 februari
De tuinman van het hotel had van enkele palmbladeren en bloemen een kunstig boeketje geknutseld en iedere vrouwelijke gast kreeg zo'n boeketje. Heel leuk gedaan.
De rit voor vandaag leidt ons door 4 provinciën van de 15 die Cuba heeft. Te weten: Holguín, Las Tunas, Granma en Santiago de Cuba. De vijfde hier in het oosten van Cuba is Guantanamo, waar de Amerikanen de inmiddels beruchte basis hebben. Dit oostelijke deel van het eiland is vaak het toneel geweest van strijd, revolutie en opstanden. Zo kwam Fidel Castro met broer Raul Castro en Che Guevara op 26 juli 1953 vanuit Mexico aan op Cuba bij Playa Las Colorades met het jacht Granma waarop nog eens bijna 80 vrijheidsstrijders zaten. Granma is ook de naam van één van de provinciën. De datum is ook heel belangrijk en is de geschiedenis ingegaan als het begin van de vrijheidsstrijd die duurde tot eind december 1958. Aan 26 juli is zelfs een speciale vlag gewijd.
Ik dwaal af.
Ongeveer honderd jaar vóór dat Fidel hier landde brak er een opstand uit die veel gevolgen had. De zeer rijke Carlos Manuel de Céspedes gaf zijn slaven van het landgoed La Demajagua in oktober 1868 de vrijheid en riep daarmee het begin af van de grote opstand tegen de Spaanse overheersers. Een bloedige strijd waarin de Spanjaarden zich terugtrekkend complete steden verwoestten en platbrandden. Bayamo is daar een voorbeeld van en deze stad deden we op onze eerste stop aan. We bezochten het museum van Carlos Manuel de Céspedes dat ingericht was over dit onderwerp. Verbrandde resten van de kerk zijn hier bewaard gebleven. Omdat het zondag was én Valentijnsdag waren er meerdere festiviteiten aan de gang in het museum. Jonge meisjes en mannen verkleed in de stijl van eindjaren 19e eeuw gingen ergens iets opvoeren.
Daarna kregen we anderhalf uur de tijd om zelf een wandeling te maken. Wij starten op het plein Plaza de Revolution, het eerste plein op Cuba met deze naam. Er is een gezellige drukte en muziek klinkt uit alle hoeken en gaten. Helaas ook weer de bedelende jeugd, zowel mannen als vrouwen. Zeep en pennen willen ze, maar ook pesos om kleren te kunnen kopen. Soms is het knap irrirant.
Om 12 uur heeft Manuel een muziekgroep geregeld die, speciaal voor ons zo lijkt het, een optreden verzorgt. Een speciaal drankje met een speciale prijs en een collecte voor de band is een vast item geworden. We krijgen eenvoudige danspasjes te leren en bijna iedereen staat al ras op de dansvloer.
Een half uurtje later komen er nog meer bussen met Duitsers en Amerikanen ons aflossen en wij gaan naar de buren voor een lunch. Eenvoudige keuze uit 5 soorten sandwiches en een drankje. Hoe moeilijk kan het zijn. De drankjes zijn er snel, op de broodjes moeten we heel lang wachten. Ze kunnen de plotselinge drukte niet goed aan. Ook daar is een muziekgezelschapje bij gaan zitten om ons te vermaken met hun kunnen. Quantanamera en Besamé Mucho.....we kunnen ze al dromen. Een speciaal liefdesliedje van de halve castraat en gitarist oogst veel bijval. We vergeten helemaal de natte sneeuw die in Holland schijnt te vallen.

De busrit gaat verder richting Santiago de Cuba, de tweede grootste stad van Cuba en vroeger ook de hoofdstad. 20 minuten daarvoor komen we langs de beroemde basiliek in het plaatsje El Cobre. Prachtig gelegen in de heuvels rond deze stad. De Cubanen zien een bezoek aan deze kerk als een pelgrimstocht. Het mariabeeld, de zwarte madonna prijkt hoog op het altaar en is aangekleed met een mantel vol smaragden, diamanten en kostbare edelstenen. Op deze toeristische trekpleister is het opdringerige bedelregime weer hopeloos aanwezig. Op slinkse wijze proberen ze de CUC's uit je knip te hengelen. Eerst iets gratis aanbieden om daarna een tegenprestatie te vragen. Ik merk dat ik harder en wantrouwender wordt. Moet ik nog botter worden?

Tegen vijven komen we aan bij hotel Melia Santiago de Cuba. Een mega-groot en luxe hotel, iets wat we de afgelopen dagen niet gewend waren. Verschillende restaurants, zwembaden en talloze gezellige hoekjes om je te verpozen. Van vijf tot zeven is het happy-hour bij het zwembad en welke Hollander vind je daar dan niet. De cuba-libres stromen weer rijkelijk. Daarna laten we ons verwennen in het Italiaanse restaurant. Een heerlijk diner is de afsluiting van deze Valentijsdag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijke:
    15 februari 2016
    Top, ik geniet ervan.
  2. Liesje:
    16 februari 2016
    Wat n verschil George, Maria met n mantel vol edelstenen en bedelende mensen.
    Ben blij dat m,n geboorteplaats hier is.
    Nemen jullie nu maar lekker n duik in het zwembad en ga genieten met n Cuba Libre!
    Knuffel.
  3. Anke: